Flankstek är en riktigt bra styckningsdetalj, och billig. Den har mycket smak, och går väldigt fort att grilla. Flanksteken kommer från kons mage, den delen som brukar kallas kållapp. Den har mycket muskelfibrer, då den har fått arbeta under kons livstid. Knepet är att tillaga den på hög värme, under kort tid, och låta den vila efter. Sist men inte minst, skär den tvärs över fibrerna.

Skriv ut
Portioner 4
Tillagningstid 10 minuter
Starta grillen 30 minuter

Ingredienser

  • 2 flankstekar, ca 600 g/st
  • salt
  • svartpeppar

Gör så här

  • Torrsalta stekarna över natten i kylen.
  • Sätt igång grillen på hög direkt värme. Flanksteken ska grillas kort tid på bägge sidor på mycket hög värme, men den får inte bli genomstekt. En flanksteks innertemperatur bör inte vara högre än 54-56° C, annars blir den väldigt seg.
  • När steken är rå är det väldigt lätt att se riktningen på muskelfibrerna. Se bilderna nedan. Men när den är tillagad kan det vara lite svårare för ett ovant öga. Det finns dock en enkel lösning på det problemet. Fäst en liten tandpetare i trä i ena delen på steken, och fäst den parallellt med fibrerna. När steken är färdig skär man bara i 90° vinkel mot tandpetaren.
    Flank steak, see the muscle fiber direction
  • När grillen är riktigt glödhet lägger man på flanksteken och ger den en fin grillyta.
    High direct heat
  • Vänd och stek andra sidan också, och vänd sen igen, så varje sida blir stekt två gånger. Anledningen till att man hellre vänder ofta är för att behålla köttsaften. Det tar bara ett par minuter att grilla flankstek.
    Flank steak after first sear
  • Ta sen av den och låt den vila ett par minuter, så köttsaften hinner fördela sig jämnt. Här kan man med fördel använda sig av en brädsås om man vill. Salta och peppra steken, skär tvärs emot fibrerna, och njut!
  • Jag serverar flanksteken med potatisgratäng och färsk grön sparris.